Życzenia Wielkanocne

Uczymy się planować (metoda SMART)

Zdefiniowanie sobie celów – życiowych i zawodowych – ma korzystny wpływ na naszą motywację do działania i ciągły rozwój. Planowanie i realizacja naszych wizji i marzeń w dużej mierze zależy od właściwego sformułowania celów. Nie można realizować dobrze celu nie wpisując go w ramy metody SMART. Czym jest SMART? Jaki jest jego potencjał? O tym poniżej.

Pierwszy raz o metodzie SMART mówił się w 1968 roku doktor Edwin Locke, stwierdził, że odpowiednio ustawione wzory postępowania prowadzą do lepszych wyników, które pomagają osiągnąć sukces w celach, które sobie wyznaczamy.

Słowo “smart” oznacza sprytny, a nazwa ta jest akronimem pięciu angielskich słów:

  • specific (sprecyzowany/skonkretyzowany),
  • measurable (mierzalny),
  • attractive (atrakcyjny),
  • realistic (realny/rzeczywisty),
  • timely defined (określony w czasie).

Każdy z powyższych punktów jest warunkiem jaki powinien być spełniony aby cel został osiągnięty. Poniżej przykładowy zestaw, który wyjaśnia i uczy tej metody:

Sprecyzowany

  • czego dokładnie cel dotyczy? co chcemy osiągnąć?
  • jaki jest konkretny i jednoznaczny cel (określ cel tak aby nie było miejsca na interpretację)?
Cele sprecyzowane: „zrzucić 10 kg”, „przebiec półmaraton”
Cele niesprecyzowane (bez konkretów): „schudnąć”, „zacząć uprawiać jakiś sport”

Mierzalny

  • jak sprawdzisz postępy na drodze realizacji celu?
  • po czym poznasz, że cel został osiągnięty?
  • jaką wartością będziesz mierzyć osiąganie celu?
Cel mierzalne: „odłożyć 10.000 złotych na wyjazd na Hawaje”
Cel niemierzalny: „wyjechać na Hawaje”

Atrakcyjny

  • jakie są źródłach motywacji do realizacji celu?
  • jakie korzyści daje nam realizacja celu?
  • jakie będą zyski i straty związane z realizacją celu?
  • jakie będą zyski i straty z niezrealizowania celi?

Realistyczny

  • czy cel możliwy jest do osiągnięcia?
  • czy mam czas i siły (albo szerzej – zasoby) na realizację tego celu?
Cel realistyczny: „przebiegnę 21 km półmaraton, a regularne przygotowania do niego zacznę na rok przed”
Cel nierealistyczny: „zostanę pierwszą osobą, która poleci w kosmos i stanie na Jowiszu”

Terminowy

  • jaka data jest dla mnie ważna aby osiągnąć cel?
  • Jak termin realizacji mnie zmotywuje?
  • jaki jest termin realizacji celu głównego i poszczególnych jego etapów?

Może i ta metoda wydaje się na początku skomplikowana i pracochłonna, ale z czasem wchodzi w nawyk. Dobrze rozplanowane zadanie ułatwia koncentrację na celu, a co za tym idzie, pomaga w jego realizacji.

18 urodziny Agnieszki

W dniu 31.03.2021r. Agnieszka dołączyła do grona naszych pełnoletnich wychowanków. Zgodnie z tradycją naszego domu spotkaliśmy się wszyscy w świetlicy by celebrować ten wyjątkowy dzień. Na „Domówce U AGNIESZKI” było bardzo wesoło. Tort smakował wyśmienicie. Oprócz smacznych atrakcji przygotowano również gry integracyjne do których nie trzeba było nikogo namawiać.

Agnieszko ! „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”.

Walt Disney

Uczymy się prowadzić zdrowy styl życia, czyli profilaktyka, która zaprocentuje na lata

Zdrowy tryb życia jest ważny, ponieważ korzystnie wpływa na samopoczucie, ale to także istotny element profilaktyki wielu chorób, takich jak otyłość, choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca czy choroba nowotworowa. Poprawa sposobu odżywiania czy wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej wydają się trudne. Często pada pytanie od czego zacząć? Niezbędne są trzy kluczowe elementy, od których warto zacząć przygodę ze zdrowym stylem życia. Stopniowe wprowadzanie zmian w dotychczasowym sposobie odżywiania, czy zwiększenie aktywności fizycznej nie muszą być złożone.

Zbilansowana dieta to fundament zdrowego stylu życia. Każdy z posiłków ma dostarczać wszystkich składników odżywczych w odpowiednich dla konkretnej osoby ilościach. Każdy jest inny, zatem zapotrzebowanie na poszczególne mikro i makroskładniki, będzie zależało od takich czynników jak płeć, wiek, stan zdrowia czy poziom aktywności fizycznej. Warto pamiętać, że podstawę diety powinny stanowić naturalne, nieprzetworzone produkty. Poprawę sposobu odżywiania i naukę nowych nawyków żywieniowych warto zacząć od zwiększenia spożycia warzyw oraz owoców. To produkty szczególnie bogate w składniki odżywcze, takie jak witaminy, istotne dla zdrowia pierwiastki oraz błonnik pokarmowy. W diecie powinny pojawiać się produkty zbożowe, zwłaszcza te pełnoziarniste, mleko i produkty mleczne, jaja, chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, orzechy i pestki oraz zdrowe tłuszcze. Ograniczyć należy żywność przetworzoną, czyli różnego rodzaju słodycze, słodkie napoje, dania typu fast-food, czy wędliny. Ważnym aspektem jest także zmniejszenie spożycia czerwonego mięsa i zastąpienie go mięsem chudym lub rybami.

Aktywność fizyczna to także bardzo ważna część zdrowego trybu życia. Dbałość o to, by różne formy ruchu pojawiały się w naszym życiu, wiąże się nie tylko z lepszą kondycją, samopoczuciem czy sprawnością, ale podobnie jak zdrowa dieta, aktywność fizyczna pomaga zapobiegać wielu chorobom. Oczywiście nie oznacza to, że każdy musi wykonywać trudne i długotrwałe treningi. Każdy ruch jest istotny, wskazane jest, aby był dostosowany do możliwości i stanu zdrowia konkretnej osoby. Dla tych, którzy prowadzą siedzący tryb życia dobrym rozwiązaniem będą spacery.

Regeneracja organizmu to często pomijany, ale równie niebagatelny element zdrowego trybu życia. Odpoczynek to czas, w którym organizm może się zregenerować i nabrać sił. Niewielka ilość snu, przerywany sen, czy życie w ciągłym w pędzie nie są korzystne dla zdrowia. Każdego dnia warto przeznaczyć czas na relaks, odpoczynek po szkole/pracy, a także wystarczająco długi sen. Często dużym utrudnieniem w zasypianiu jest zbyt długie przebywanie przed telewizorem czy telefonem. Warto przed pójściem spać, wyciszyć się i odprężyć.

Bezpieczeństwo to podstawa - kontekst wojny w Ukrainie

Smutne i przerażające informacje dotyczące wojny w Ukrainie, które dostarczają nam przekazy telewizyjne oraz media społecznościowe zobligowały nas - dorosłych do poruszenia tego tematu z podopiecznymi. Wychowankowie mieli możliwość podzielenia się swoimi emocjami oraz obawami dotyczącymi wojny.

W trakcie zajęć poruszono wątek historyczny dotyczący ZSRR, wizualizowano Mapę Świata. Dodatkowo dyskutowaliśmy na temat bezpieczeństwa Polski, Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz pomocy Humanitarnej.


„Nie ma drogi do pokoju. To pokój jest drogą”

Martin Luther King

Szarlotka jest dobra na wszystko:)

Z niecierpliwością czekamy na Wiosnę, a pogoda za oknem nas nie rozpieszcza. Dobrym sposobem na rozprawienie się z melancholijnym nastrojem jest… sprawienie sobie przyjemności. Naszą przemiennością było wspólne upieczenie ciasta. Polecamy:)

Sportowe ferie

Tegoroczne ferie były dla nas wyjątkowo aktywne. Spędziliśmy kilka dni w Ustrzykach Dolnych jeżdżąc na nartach. Niektórzy uczyli się jeździć, inni doszkalali swoje umiejętności. Dla wszystkich była to ogromna frajda. Między wyjściami na stok korzystaliśmy z lodowiska i basenu. Wypoczęci wróciliśmy do codzienności.

Wspaniały Prosty Gest

Marzyliśmy o remoncie klatki schodowej już od kilku lat. Pozyskaliśmy farbę, grunt i akcesoria malarskie dzięki darowiźnie z ZK w Uhercach Mineralnych, ale znalezienie wykonawcy na odnowienie trzypiętrowej klatki schodowej w czasie ferii zimowych byłoby niemożliwe, gdyby nie Fundacja Prosty Gest.

Wystarczył jeden telefon do wolontariuszki, aby w poniedziałek 14.02 dwóch wolontariuszy Fundacji rozpoczęło remont. Panowie pracowali szybko, starannie, solidnie, a kiedy odpadł tynk z półpiętra i trzeba było zorganizować dodatkowe materiały budowlane sami skontaktowali się z firmą i zorganizowali materiały niezbędne do naprawienia szkody.

Dziś nasza klatka schodowa jest odnowiona, pachnie świeżością, a efekty wykonanej pracy wywołują uśmiech na naszych twarzach.

Ale to nie wszystko!

Panowie odnowili gabinet psychologa, jadalnię, pomogli nam urządzić przeniesione gabinety psychologa, pedagoga, wykonali szereg innych prac, o których wykonanie poprosiliśmy. Po zakończeniu prac remontowych Panowie wrócili aby naprawić dwoje wejściowych drzwi, dzięki inicjatywie Pana Prezesa Fundacji Prosty Gest, o co nawet nie śmieliśmy się poprosić. Wystarczył Prosty Gest

Dziękujemy

W imieniu społeczności placówki

Film „Moonfall”

15.02.2022r. szukając sposobu na spędzenie wolnego czasu - stwierdziliśmy, że nie ma nic lepszego niż obejrzenie filmu na wielkim ekranie. Postanowiliśmy wyruszyć do kina Helios w Krośnie na film pt. „Moonfall”. Była to alternatywa dla topniejących lodospadów w Rudawce Rymanowskiej, którą obiecaliśmy sobie odwiedzić również zimą. ALE: „ Co się odwlecze, to nie uciecze”.

Wybrany przez nas film Sci-Fi - w dodatku katastroficzny, do którego początkowo podchodziliśmy z dystansem – pozytywnie nas zaskoczył. Warto było go obejrzeć.

Serce na talerzu

Weekend minął nam baaardzo słodko!

W sobotę naszła nas ochota na małe co nieco, więc spontanicznie postanowiliśmy upiec cynamonki. Chwila moment, zebraliśmy wszystkie potrzebne składniki i voilà!

W niedzielę natomiast z okazji zbliżających się walentynek przygotowaliśmy i własnoręcznie ozdobiliśmy ciasteczka – serduszka!

A oto efekty naszej pracy!